Keskustelu vammaisasioista
KOKOUS MARKKULASSA KESKIVIIKKONA 22.03.2017 KLO 10-12
LÄSNÄ:
Eeva Pitkänen | VANIN Puheenjohtaja |
|
Heikki Aulio | VANIN hallituksen jäsen, Kynnys ry:n hallituksen jäsen |
|
Satu Hiltunen | VANIN toimistonhoitaja |
|
Susanna Perttunen | VANIN hallituksen jäsen |
|
Taisto Mäntynen | VANIN hallituksen jäsen, Vantaan kaupunginhallituksen jäsen |
|
Lasse Eva | ESPIN jäsen |
|
Elina Nykyri | VANIN jäsen |
|
Jaani Kääpä | VANIN jäsen, Vantaan Vihreät (VAVI) hallituksen varajäsen |
|
Margit Tallgren | VANIN jäsen |
|
Leena Hästbacka | VANIN jäsen |
|
Tuulikki Lahti | VANIN jäsen |
|
Pekka Lahti | VANIN jäsen |
|
Pirkko Schroderus | VANIN jäsen |
|
Elina Nykyri |
|
|
Yodit Melaku | Kynnys ry |
|
Terhi Toikkanen | Kynnys ry, assistentti.info, lakimies |
|
Sanni Purhonen | Kynnys ry, tiedottaja |
|
Elina Nieminen | Invalidiliitto, lakimies |
|
Caj Rautelin | Lähitaksi Oy |
|
Katri Hakala | Lähitaksi Oy, asiakaspalautteet |
|
Anne Aaltio | Vantaan kaupunki, asiakasohjaus, kuljetuspalvelut |
|
Päivi Keskinen | Vantaan kaupunki, vanhusten avopalvelut, palvelupäällikkö |
|
Arja Mäkinen | Vantaan kaupunki, johtava sos.tt., vammaispalvelut, alle 65 v |
|
Jukka T. Salminen | Vantaan kaupunki, apulaiskaupunginjohtaja |
|
Mikael Valtomaa | Vantaan kaupunki, lakimies, sos.- ja terv.huolto |
|
ESITTELYJÄ
Jukka T. Salminen, Vantaan kaupunki, apulaiskaupunginjohtaja
- olemme kumppaneita
Elina Nieminen, Invalidiliitto, lakimies
- vammaisuuteen liittyvät asiat
Caj Rautelin, Lähitaksi Oy
- pyritty koko ajan parantamaan palveluja
Katri Hakala, Lähitaksi Oy,
- asiakaspalautteiden selvitys
Arja Mäkinen, Vantaan kaupunki
- alle 65 v vammaisten päätökset
- ollut Invalidiliiton työntekijänä
Mikael Valtomaa, Vantaan kaupunki, lakimies
- jaoston sihteerinä
Anne Aaltio, Vantaan kaupunki, kuljetuspalvelut, päällikkö
Raili Keskinen, Vantaan kaupunki, vanhusten avopalvelun palvelupäällikkö
- asioiden ennakointi
- viestinnän parantaminen: suunnitelmien kertominen etukäteen
UUTISET VANTAAN TOIMINNASTA LEHDISSÄ JA MUUSSA MEDIASSA
Ollut paljon negatiivisia uutisia. Toivotaan tilanteiden selvityksiä ja etenkin tietoa siitä, onko jokin yleinen säästötavoite yksi ongelmien taustatekijä.
HENKILÖKOHTAINEN APU JA PALVELUSUUNNITELMA
- Esimerkki henkilökohtaisesta avusta:
- tammikuussa palvelusuunnitelman tarkistus
- vajaan kahden viikon kuluttua päätös: avustajatunteja vähennetty 32:sta 16:sta tuntiin viikossa
- ei selvitystä, mistä vähennys johtuu
- Toinen esimerkki
- tammikuussa tehtiin päätös: ”Palveluasuminen kotona”
- avustustunnit vähennettiin 28:sta 18 tuntiin viikossa
- ei selvitystä, mistä vähennys johtuu, tarvitsisi edelleen apua vaikkapa tietokoneen käyttöön jne kotihommiin
- tunteja vähennetty, koska ei voi osallistua yhtä paljon kuin ennen
- Kolmas esimerkki
- haettu henkilökohtaista apua
- tullut hylkäyksiä, kunnes hallinto-oikeus totesi vammaisen olevan oikeasti vaikeasti vammainen
- palvelusuunnitelma vain vuodeksi, miksi ei toistaiseksi?
- Neljäs esimerkki
- palvelusuunnitelma tehty näkemättä asiakasta
- ei ole voinut hyväksyä sitä
- erimielisyys on koettu uhkaamisena, jota se ei ole
- Kaupungin toiminnasta
- On selvä, että sosiaalityöntekijöillekin voi tapahtua virheitä
- itseoikaisu olisi mahdollista, jostain syystä ei aina toimita näin
- joskus on hyvä viedä asia hallinto-oikeuteen, jotta saadaan ennakkopäätös
- joskus sosiaalityöntekijältä kuultu: ”vammaispalvelu säästää” ja ”hän tekee vain mitä on työksi annettu, valitusohje on päätöksen lopussa”
- ei ole säästövelvoitetta, mutta pyritään karsimaan turhaa hallintoa
- toivotaan rakentavaa keskustelua
- osoitteet palautteen antamiseen ovat usein puutteellisia
- vuorovaikutustilanne asiakaspalvelussa ei aina onnistu
- mitkä ovat ”erityiset kipukohdat” ja miten niitä ratkottaisiin
- jaostossa keskustellaan runsaasti sinne tuoduista asioista, etenkin vammaisten tapauksista, lakimieheltä pyydetään runsaasti selvityksiä
- myöskin viranomaisten on kestettävä kritiikkiä
- hallinto-oikeuteen viedyistä asioista useimmat päätökset ovat kaupungin esityksen mukaisia
- kaupungin pitäisi pyrkiä noudattamaan jo tehtyjä ennakkopäätöksiäkin
- palvelusuunnitelmaan on kirjattava sekä asiakkaan että työntekijän näkemykset, asiakas allekirjoituksellaan kertoo palvelusuunnitelman vastaavan keskustelua ja molempien esittämiä näkemyksiä
- hyvin usein ei kuitenkaan kirjata asiakkaan mielipiteitä
- Mitä laki sanoo
- mahdollista muuttaa palvelusuunnitelmaa
- on huomioitava ovatko olosuhteet tai tarve muuttuneet
- erityisesti supistavissa hallintopäätöksissä on perusteltava tarkasti miksi tunteja on vähennetty
- luottamuksen suoja: viranomainen ei käytä lakia esim vain säästöjen saamiseksi
- vammaisten huoli Vantaan vammaispalvelun toiminnasta on kasvanut, ’maine’ huonontunut => Vantaa ottaa palautteen vastaan ja pyrkii parantamaan toimintaansa
VAMMAISNEUVOSTO
- VANIN edustaja vain varajäsenenä
- Olisi saatava VANIN edustaja Heikki Aulio Vantaan Vammaisneuvoston puheenjohtajaksi
- Vammaisneuvostolla ei ole päätösvaltaa
KULJETUSPALVELUT
- Lähitaksi Oy toimii hyvin, kuljettajat yleensä hyviä, kaupunkikortissa voisi olla enemmänkin mahdollisuuksia avustuslisiin
- Lähitaksi Oy toimii 18 kunnan alueella (Sipoo, Mäntsälä, Hyvinkää…), noin 1250 taksia, niistä noin 130-150 invatakseja. Noin 4000 kuljettajaa. Pyrkii koko ajan parantamaan toimintaansa. Noin 40 tarkastajaa. Noin 150-200 valitusta kuukaudessa, noin 400000 keikkaa kuukaudessa. Kaikki valitukset tutkitaan. Välittää kyydit, maksut, kehittää järjestelmää, katkoja yllättävän vähän, kaukana täydellisyydestä. Ministeriön mukainen korkein taksa.
- Vantaalla v 2016 kolmen kuukauden seurantajakso. Mihin perustuu se tieto, että jos käyttää vakiotaksia, niin se tulee 40 % kalliimmaksi kuin tilattu taksi? Ei tietoa miten ja kuka on laskenut, kuulemma jotkut kuskit houkuttelevat käyttämään kaikki taksimatkat kuukaudessa. Jos on havaittu tällaisia väärinkäytöksiä, niin on sanktioitu.
- Lienee noin 10 prosentilla (raportin mukaan ei näin paljon) käytössä vakiotaksi. Vantaalla sopimus Lähitaksin kanssa, ei saa sopia suoraan taksikuskin kanssa (jos ei vakiotaksipäätöstä), joku taksikuski saisi monopoliaseman asiakkaan kanssa.
- Jos käy kaupassa, ei saa tulla samalla taksilla takaisin (MIKSI?) Pitäisi siis hankkia avustaja – (kuka maksaa, tulee paljon kalliimmaksi?)
- Jos sokea menee taksilla, käy nostamassa rahaa, ei voi pyytää taksikuskia auttamaan rahan nostossa. Mummo viety hautuumaalle, jätetty sinne, kun pyytää toisen taksin hakeman, niin miten löytää mummon – sama taksi olisi voinut odottaa!
- Vakiotaksia käyttävän kuski voi tulla mukaan käymään kaupassa, kuski auttaa ilman lisäkuluja.
- Taksitarkastaja kertoo: aiemmin jos taksi vei mummon kauppaan ja odotti (mittari käyden – pitäisi olla mittari kiinni) … voisiko saada lisää avustustunteja… no kun niitä ei saa. EI SELVINNYT MIKSI EI ENÄÄ SAA ODOTTAA!
- Jos taksilla täytyy kaupassa käyden tehdä 2 taksimatkaa, niin tehdään kaksi matkaa.
- Lähitaksilla (LT) on loistava sovellus XX. Miksi sitä EI SAA käyttää Vantaalla? Siksi että edellyttää toiminnan muutosta, liittyy rahaan, koska tilaaminen tuo Lähitaksille nyt noin euron (sis. veron). Joissain kunnissa käytetään sovellusta, kunta korvaa LT:lle – ei Vantaa. Sähköpostinkin kautta on ilmainen. Voisivatko kuukausitaksimaksua käyttävät käyttää sovellusta – näkisi mistä taksi tulee ja taksi saa tarkat tiedot asiakkaan tarpeista, esim pyörätuolista jne, ja auttaisi kuskia löytämään perille (esim VALOPILKKU on hyvä sovellus)?
- Jos on vaikea puhua, on vaikea tilata puhelimella – Valopilkku tms sovellus olisi hyvä. Tekstiviestillä pystyy tilaamaan, toivotaan rajallista määrää käyttäjiä.
- Jonotus tilauspalvelupuhelimeen on ilmainen, euro menee vasta kun saa yhteyden palvelijaan.
YHTEISTYÖMAHDOLLISUUKSIA YHDISTYSTEN KANSSA
- Ehkä vastaavaa yhteistyötä kuin Helsingin Invalidit ry:llä on Helsingin kaupungin kanssa
SOTE-HUOMIOITA
- Valtava lakipaketti tulossa
- Erityisesti järjestöille todennäköisesti uusia tehtäviä
- Vammaispalvelut ei mene yhtiöihin
- Terveydenhuolto menee yhtiöihin
- Vammaispalveluja ei saisi kilpailuttaa
- Vältettävä vaikeavammaisten pakkomuuttoja
JATKUVA YHTEISTYÖ
- Käynnistettävä säännöllinen tapaaminen, esim. muutaman kuukauden välein
- Sosiaalitoimi voisi saada vammaisista ilmaisia kokemusasiantuntijoita
- SOTE-ratkaisu tulossa, tulevaa ei tiedetä, joten edettävä yhteistyössä ripeästi
- Toukokuussa olisi tarpeen tavata seuraavan kerran, Heikki Aulio ottaa yhteyttä. Kipukohtien selvitys, mitä on suunnitteilla
Heikki Aulio 23.03.2017