Käynti Vivamossa

KÄYNTI VIVAMOSSA 06.06.2017

Vivamo on Kansan Raamattuseuran omistama kurssi- ja lomakeskus, joka sijaitsee Lohjanjärven rannalla. Sen tarina ulottuu vuoteen 1916 saakka, jolloin helsinkiläinen Karin af Björkesten osti alueen Vohloisten kartanon paroni Cronstedt`ilta. Karin möi sen puolestaan kaimalleen Karin Stråhlille, joka oli menettänyt toisen kätensä puimakoneonnettomuudessa. Karin ja Mary Stråhl lahjoittivat sitten alueen 1950 luvun alkupuolella Kansan Raamattuseuralle, koska halusivat, että siinä jatkaisi toimintaa jokin kristillinen järjestö.

Kansan Raamattuseuran myötä elämä alkoi vilkastua Vivamossa ja siellä käynnistyi monenlaista toimintaa. Se on mm hyvin suosittu rippileirien pitopaikka ja vapaat paikat menevätkin yleensä heti.

Vivamon keskus on Särkyneen Sydämen kirkko, joka vietti alkukesästä 60 vuotisjuhliaan. Pyhän Birgitan kappeli valmistui 2003 keskiaikaisin menetelmin paikallisin talkoovoimin kivestä. Se sijaitsee Hiljaisuuden niemen kärjessä korkealla kalliolla, josta avautuu kaunis näkymä Lohjanjärvelle.

Vivamoon syntyi 2005 Raamattukylä, jossa esitetään Raamatun kertomuksiin liittyviä näytelmiä. Niissä katsojat kulkevat maastossa mukana seuraavaan esityspaikkaan, jossa näytelmä jatkuu. Sinne saatiin 2012 Vivamon Lastenkylä, jossa on paljon eläinhahmoja. Lastenkylä sai 2015 oman kirkkonsakin, jossa on otettu huomioon mittasuhteet lapsille sopiviksi.

Sekä Pyhän Birgitan kappelista että Lastenkylän kirkosta on tullut televisiossa Jumalanpalveluslähetyksiä.

Aune Menna