Pihatapahtuma 2016

Yllättävän viihdyttävää Vantaan Invalidien Pihatapahtumaa vietettiin 29.5.

SÄÄNHALTIA SUOSI MARKKULAN PUUTARHAJUHLAA  -  VETTÄ EI SAATU

45-vuotias Vantaan Invalidit ry juhli kevätkauden päättäjäisiään perinteisesti toimitila Markkulassa elävän musiikin ja iloisen yhdessäolon merkeissä. Hengen ja ruumiin ravitsemisesta huolehdittiin monin tavoin. Kalevalaista runonlausuntaa esitti jälleen Seija Timonen. Itä-Vantaan jaosto oli kehittänyt ohjelmistoon letunpaistokuvaelman Räiskäletanssi. Perinteisesti pidettiin myös kuvataidekerhon taidenäyttely. Pelien ja kilpailujen lomassa pantiin välillä yhteislauluksi. Nälän yllättäessä nautittiin halukkaasti muurinpohjalettuja, makkaraa ja kahvia. Tämän kevään uutuutena kalaleipiä, kalkkunaleipiä ja kinkkuleipiä. Askartelijoiden käsitöitä ostettiin moneen kotiin. Heikki Aulio esitteli halukkaille koeajettavaksi matkamopoa, joka mahtuu jopa henkilöauton tavaratilaan.

Puheenjohtaja Eeva Pitkänen avasi suuren yleisömäärän keränneen Pihatapahtuman toivottaen kaikille rentouttavaa kesää. Seija Timonen lausui Kalevalaa kohottaen mielemme sinivalkoisiin tunnelmiin. Tämän jälkeen Leena Hästbacka esitti lauluja haitarin säestyksin (Kuka säesti, oliko Lasse Colerus?) kahvin kera. Moskovan valot lisukkeineen esitti nouseva tähti Seppo.  Itä-Vantaan jaoston räiskäleilottelu veti miltei vertoja Junnu Vainion sanoituksille: "Tuolla on räiskäle, ain´yhä tuolla, kaukana korvessa Sompion suolla. Voi taikinaiseni, voi ohukaiseni, missä oletkaan, sua muistan ainiaan. Olit vasta paistunut toiselta puolta, mulle kun jo tuotit ikävää ja huolta. Pannuuni juutuit ja mustaksi muutuit. Oi, missä olekaan, sua kaipaan ainiaan..." Esityksen lopuksi saimme nauttia vielä kaksisäkeisestä kuvaelmasta Ahvenen aamu. Siinä oli jo jäädä katsojiltakin suu auki.

Jälleen saimme huomata, kuinka oivallinen paikka toimitila Markkula on rentouttavien kesäjuhlien viettoon keitaana keskellä Vantaan kaupunkia.

Jouni Kaukonen 30.05.2016