Karibian risteilyllä

KARIBIAN RISTEILYLLÄ (Invaviestissä 2016-3)

Lomamatkan järjesti Matka-Agentit maaliskuussa 2016, lennot ja kaksi viikkoa merellä ja hotellissa, kahden hengen huone täysihoidolla. Lennot hoiteli Finnair.
Hinta noin 1800 euroa/henkilö.
Matkakohde Florida/USA, Karibian meri, Haiti, Jamaika ja Meksiko.
Hotellit Allure of the Seas-laiva, Bonaventura Spa/Fort Lauderdale.

Polioinvalidit ry ja Poliolehti järjestivät maaliskuussa 2016 matkan Floridaan ja Karibian meren risteilylle. Torstaina maaliskuun 3. päivänä aloittamamme kymmenen tunnin lentomatka sujui hyvin ja Miamin lentokentällä meitä vastassa oli kentän henkilökuntaa pyörätuolien kanssa. Mukana 26 henkilön seurueessamme oli 10 pyörätuolilla liikkuvaa.

Mukava Miami

Invabussi kuljetti meidät Fort Lauderdalissa sijaitsevaan Bonaventura Spa hotelliin. Hotellin huoneet sijaitsivat yhdeksässä rakennuksessa pihan ympärillä. Oli useita uima-altaita ja ravintoloita. Hotelli sijaitsi hieman kauempana keskustasta, mutta ilmaisella kuljetuksella pääsi Floridan suurimpaan ostoskeskukseen.

Ensimmäinen retkikohde oli Miami. Keskustan pilvenpiirtäjiä ihmeteltyämme ajoimme Miami Beachille, jossa oli upeita huviloita, purjeveneitä ja rantamaisemia. Kaupungissa on huomioitu hyvin esteettömyys. Luiskat ovat loivia ja riittävän pitkiä ja tarvittaessa hissillä pääsee korkeammalla sijaitseviin tiloihin.

Loistava laiva

Sunnuntaina lähdimme Karibian risteilylle Suomessa valmistetulla laivalla Allure of the Seas. Suureen ja upeaan alukseen meneminen oli hieman monimutkaista, kun kaikki joutuivat täyttämään lomakkeita. Jokainen sai henkilökohtaisen maksuväline- ja henkilökortin. Ostokset veloitettiin matkan päätyttyä kunkin omalta luottotililtä.

Valtavassa laivassa on 18 kantta, 2700 hyttiä, noin 5400 matkustajaa, teattereita, tivoli, kylpylä, kuntosali ja uima-altaita. Ja tietysti kauppoja, ravintoloita, kahviloita ja baareja. Laivan kummassakin päässä oli monta hissiä, yhteensä 16, joten emme joutuneet jonottamaan kovin paljon kerrosten vaihtamista. Iltaohjelmissa oli valittavana mm. musikaaleja, jääshow ja uima-akrobatiaa. Laivan pysähdyspaikkojen retket voimme varata jo etukäteen. Laiva oli esteetön, oli helppo kulkea pyörätuolilla kaikissa tiloissa.

Haiti, Jamaika ja Meksiko

Ensimmäinen risteilyn kohde maanantaina oli Haitin saaren Labadee, joka on pieni vuorten reunustama kaupunki. Laivayhtiön omistamassa satamassa oli hyvä uimaranta ja läheisen vuoren laelle vievä vaijeri. Sillä pääsi vuorelle ja takaisin turvavaljaissa vaijerin kiinnitettynä. Hurjan näköistä puuhaa, jota emme kokeilleet.

Yhden merellä vietetyn päivän jälkeen rantauduimme Jamaikan historialliseen Falmouthiin. Korkealla aidalla eristetyllä satama-alueella oli kauppoja, ravintoloita ja baareja. Alueen ulkopuolella näimme aitoa jamaikalaista elämää, kuten aasien vetämiä kärryjä ja naisia kantamassa taakkoja päänsä päällä. Meteli oli kova. Palvelu kahviloissa oli kohteliasta ja tehokasta.

Kolmantena vierailupaikkana oli Maya-intiaaneista tunnettu Meksikon Cozumel. Nähtävänä oli kauniita merimaisemia ja muinaisia Maya-asutuksia. Paikoitellen asutuskohteet olivat kivisiä ja pyörätuolilaisille hankalia. Teimme jännittävän vedenalaisen matkan sukellusveneellä. Oli mielenkiintoista katsella kaloja silmästä silmään.

Taas vietimme yhden päivän merellä. Illalla laivan henkilökunta esitti oman shown. Pukeutuneina karnevaaliasuihin – mukana oli myös Muumipappa – he kiersivät laivaa musiikin tahdissa. Seuraavana aamuna palasimme Fort Lauderdaleen Floridaan. Laivan henkilökunta vei laukut rantaan. Omien laukkujen löytäminen rannassa vei jonkin aikaa ja sitten ajoimme tutulla inva-bussilla hotelliin.

Etelän alligaattorit

Lomanvietto Bonaventura Spa-hotellissa jatkui. Teimme retken Yhdysvaltojen eteläisimpään kaupunkiin Key Westiin. Pieni kaupunki tuo mieleen elokuvien lännen kaupungit. Lähellä USA:n eteläisimmän kohdan kivipoijua on Hemingwayn museona toimiva kotitalo. Kirkkaalla säällä voi nähdä Kuubaan asti.

Seuraavana päivänä suuntasimme Evergladesin valtavalle suoalueelle. Suokopteriajelulla pääsimme katsomaan lintuja ja alligaattoreita. Ajelun jälkeen menimme katsomaan alligaattorishowta. Alligaattori sylissä ei ollut aivan pehmeäturkkinen.

Kotia kohti

Kotimatkamme ajoittui yöaikaan, joten ajoittain onnistuimme torkahtamaankin. Perjantaiaamuna 18.03. olimme taas kotimaan kamaralla Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kahden viikon lomailu oli erittäin monipuolinen ja näimme paljon mielenkiintoisia paikkoja. Suositeltava matka!

Eeva Pitkänen ja Raimo Helander