Kannatusjäsenenä

KANNATUSJÄSENENÄ VANTAAN INVALIDIT RY:SSÄ (Invaviestissä 2016-3)

Olemme olleet yhdistyksen kannatusjäseniä muutaman vuoden. Jäsenyys alkoi, kun eräät yhdistyksen jäsenet houkuttelivat meidät lentopallokentälle - lentopalloa kun olimme pelanneet aiemminkin. Nyt vain oli harjoiteltava istuvillaan pelaamista. Ei se niin yksinkertaista ollut kuin sivusta katsoen voisi kuvitella. Eri toten takamus oli kovilla varsinkin alussa.  Ja pitihän sitä opetella myös syöttö ja peruslyönnit uudesta asennosta.  Mutta hauskaa on ollut.  Huumori kukkii kentällä, porukka kun on mukavaa.

Yhdistys järjestää myös monenlaista muuta toimintaa, johon kannatusjäsenetkin ovat tervetulleita. Jäsenet voivat olla toiminnassa ja apuna monella eri tavalla.

Keväällä huhtikuun puolivälissä pidettiin Markkulassa perinteiset kevättalkoot.  Aurinko paistoi, piha-alueet tuli haravoitua ja kesäkalusteet pestyä ja asetettua paikoilleen. Töiden lomassa saimme nauttia emäntien valmistamasta maukkaasta keitosta ja kahvista mukavassa seurassa.

Yhdistys kerää toimintaansa varoja eri tavoin.  Siinäkin kannatusjäsenet voivat olla eri tavoin apuna. Auttaa voi esimerkiksi eri vaalien yhteydessä järjestettävissä ”Pieni Ele”-lipaskeräyksissä.   Yhdistyksen järjestämistä myyjäisistä saa mukavasti hankittua esim. joululeivonnaisia tai vaikkapa käsitöitä joululahjapaketteihin.  Myös näiden myyjäisten valmisteluissa ja järjestelyissä on apu tarpeen.

Tässä vain muutama esimerkki auttamismahdollisuuksista.  Muitakin tapoja varmasti on. Niihin ehkä kannatusjäsenet tarvitsevat ”vinkkejä” yhdistyksen puuhanaisilta ja -miehiltä.

Mitä kannatusjäsenyys on meille antanut? Uskallamme jopa sanoa, että oikeanlaista elämänasennetta. Ihan pienistä ei kannata valittaa. Pelikentällä huumori on hersyvää fyysisistä rajoitteista huolimatta.  Olemme saaneet mukavia uusia tuttavia. Olemme myös oppineet ymmärtämään hiukan paremmin vammaisten osaa eri elämäntilanteissa. Täytyy vain toivoa, että yhteiskunnan päättäjätkin ymmärtävät ja ottavat vammaiset paremmin huomioon taloudellisia ym. päätöksiä tehdessään. Päätösten tulee olla elämää helpottavia, ei hankaloittavia.

Parasta on, kun voi olla apuna, saa palkinnoksi hyvän mielen.

Kaija Paasiranta ja Leila Reinikainen