Helppo Liikkua

Helppo liikkua -viikko

Invalidiliiton jäsenyhdistyksissä 8.-14.5.2016

Tänä vuonna Helppo liikkua -viikkoa vietetään totuttuun tapaan äitienpäivästä lähtien eli 8.-14.5. Viikon varsinainen avajaistapahtuma ajoittuu pääkaupunkiseudulla maanantaille 9.5.2016, jolloin viikko käynnistetään yhdessä Paralympiakomitean ParaSchool Day -tapahtuman kanssa Espoon Leppävaarassa.

Tänä vuonna viikon kohderyhmänä ovat siis erityisesti koululaiset, lapset ja heidän perheensä. Ajatuksena on jakaa tietoa sekä vammaisuudesta, vammaisurheilusta että toisaalta arjen esteettömyydestä.

Mikä Helppo liikkua?

Helppo liikkua on Invalidiliiton viestinnällinen konsepti, jonka alla keskustellaan, viestitään ja vaikutetaan rakennetun ympäristön esteistä ja niiden voittamisesta. Visiona on kaikille toimiva ja esteetön ympäristö, jossa on helppo liikkua, taittoipa matkaansa lastenvaunujen, pyörätuolin, keppien tai painavien kantamusten kanssa. Kun rakennetaan näille ryhmille toimiva ympäristö, se toimii kaikille.

Helppo liikkua -viikko

Helppo liikkua -viikko on vuosittain järjestettävä kampanja, jonka tarkoituksena on lisätä keskustelua esteettömyydestä ja siitä, miten tärkeää on, että kaikki voisivat liikkua helposti.

Helppo liikkua -viikko koululaisille

Lapset ja nuoret ovat usein aikuisia avoimempia erilaisuutta kohdatessaan. He ovat myös uteliaita kokeilemaan ja kokemaan uutta. Niinpä Invalidiliitto tekee tänä keväänä yhteistyötä Paralympiakomitean kanssa, ja Helppo liikkua -konsepti kulkee ParaSchool Day -kiertueen mukana ympäri Suomen toukokuun aikana. Kiertue vierailee kymmenessä eri koulussa oheisen aikataulun mukaisesti:

Para School Day-kiertue 2016

Ti 10.4           Jalavapuiston koulu, Espoo
To 12.5          Sakarinmäen peruskoulu, Helsinki
Pe 13.5          Hinthaaran koulu, Porvoo
To 19.5          Kappelimäen koulu, Laitila
Pe 20.5          Kuninkaanhaan koulu, Pori
Ma 23.5         Syväkankaan koulu, Kemi
Ti 24.5           Haapajärven yläaste, Haapajärvi
Ke 25.5          Sydän-Laukaan koulu, Laukaa
To 26.5          Aurinkovuoren koulu, Vääksy
Pe 27.5          Martinkulman koulu, Hyvinkää

Koulukiertueessa on ideana sekä tutustua paralympialajeihin että tuoda teemapäivän ajaksi kouluun Helppo liikkua -rata ja pieni esteettömyysasioita hahmottava kotitehtävä sekä koulussa toteutettava harjoitus esteettömyyden arviointiin.

Yhdistykset voivat niin ikään aktivoitua alakoulujen suuntaan Helppo liikkua -teemalla. Alla on listattuna eri kokoisia ideoita, joita voi tarjota oman alueen kouluille.

Ideoita helppo liikkua -viikolle

Helppo liikkua -päivä koululaisille

•          Yhteistyö paikallisen koulun kanssa
  •          Tarjoa toiminnallista Helppo liikkua -päivää:
    •    ”luomurata”: pyörätuolilla liikkuminen koulussa, ovien avaaminen, toimiminen ruokalassa yhdellä kädellä tai pyörätuolin kanssa, liikuntatunti pyörätuolin kanssa jne. Tarkemmat ohjeet Helppo liikkua –luomuradan toteuttamiseksi toimitetaan kampanjamateriaalien yhteydessä. Huomioithan, että tarvitset radan toteuttamiseksi vähintään yhden pyörätuolin.
    •    aamunavaus
    •    esteettömyyshavainnointi koulussa tehtävälomakkeen avulla
    •    kotitehtävät
    •    kysely- ja keskustelutilaisuus