Haastateltavana Minna

Haastattelussa Minna Marttinen (Invaviestissä 2016-1)

Kuka olet ja mitä olet tehnyt?

Olen Minna Marttinen, taiteilijaperheen kasvatti. Nuorena taiteilin. Kouluttauduin kätilöksi. Sairastuttuani ja loukattuani selkäni jouduin pyörätuoliin ja työkyvyttömäksi, jolloin aloitin maalaamisen uudestaan. Nyt olen taiteilija ja vedän kuvataidekerhoa Markkulassa perjantaiaamuisin.

Kauanko olet ollut yhdistyksemme ja Invalidiliiton jäsen?

Varsinaisena jäsenenä olen ollut reilut 3 vuotta.

Miksi liityit yhdistykseemme?

Liityin yhdistykseen kerhotoiminnan ja yhteisen tekemisen vuoksi. Yhdistyksessä on mukava tunnelma ja hyvä yhteisöllisyys, jota voisi vielä vahvistaakin.

Miten osallistut yhdistyksemme toimintaan?

Pyöritän kuvataidekerhoa Markkulassa perjantaisin. Siitä on itsellenikin tullut varsinainen terapiamuoto. Kerholaisista on tullut läheisiä, mukaan mahtuisi lisääkin harrastajia. Kerho tekee pari kolme kertaa vuodessa retkiä museoihin ja taidenäyttelyihin. Keväisin Pihatapahtuman yhteydessä järjestämme taidenäyttelyn. Taideteostemme laatu on jatkuvasti parantunut. Osa kerholaisista on aloittanut taiteilun aivan alkeista, joten kehittyminen on ollut erittäin nopeaa.

Mitä tämä yhdistystoiminta antaa sinulle?

Toiminta antaa aktiivisuutta ja sosiaalisuutta ja tarkoitusta elämälle. Ilman kerhoa olisin varmaankin lopettanut maalaamisen.

Mottosi?

Kaikella on tarkoituksensa. Negatiivinenkin asia voi johtaa positiiviseen, kuten sairastumiseni johti tähän mukavaan kerhotoimintaan.

Heikki Aulio