Digisti Fiksu

* DIGISTI FIKSU

on Laurean ammattikorkeakoulun ja yhteistyökumppanien yhteinen hankekokonaisuus, joka pureutuu digitaalisten palveluiden haasteisiin. Siihen liittyy lukuisia hankkeita, joista tiettyihin osallistuu myös Vantaan Invalidit ry.

* Tulevaisuuden digitaalinen kansalainen -asiantuntijafoorumi torstaina 09.06.2016, Laurea Tikkurila, Living Lab.

Tilaisuudessa kartoitettiin asiantuntijatietoa tulevaisuuden digitaalisista palveluista ja tarpeista, erityisesti nuorten, maahanmuuttajien ja ikäihmisten keskuudessa. Samalla kerättiin tietoa aihealueeseen kuuluvista alueen verkostoista.

Tavattiin näiden teemojen parissa työskennelleitä ihmisiä ja kuunneltiin heidän kokemuksiaan. Tilaisuudessa esiteltiin meneillään olevia tai päättyneitä hankkeita, projekteja tai muita toimintamalleja, joissa em. teemoja on käsitelty. Tilaisuudessa luotiin myös yhteinen katsaus tulevaisuuteen pienen työpajan avulla.

* Opiskelijoiden tutustuminen Vantaan Invalidit ry:hyn ja Markkulaan

Joukko Laurean Hyvinkään toimipisteen opiskelijoita kävi tutustumassa Markkulaan ja toimintaamme. Keskustelimme tulevista yhteistyötapahtumista. Aluksi opiskelijat suorittavat haastatteluja ja järjestävät työpajan. Hienoa, että nykyisin opiskelijoiden purtamisen kuuluu luennoilla istumisen lisäksi runsaasti ajankohtaisia käytännön tehtäviä ympäröivässä maailmassa.

* DIGI-haastattelut tiistaina 11.10.2016 klo 13-15 Markkulassa

Kuusi Laurean Hyvinkään toimipisteen opiskelijaa haastatteli kuutta jäsentämme digitaalisten palveluiden käyttämisestä. Opiskellijat siirtyivät pareittain kyselemään jäsenpareiltamme käyttökokemuksistamme. Haastattelujen tulokset saamme tietää myöhemmin jonkinlaisena yhteenvetona digi-tavoistamme.

* DIGI-työpaja perjantaina 14.10.2016 Markkulassa

Laurean Hyvinkään toimipisteen opiskelijoita ja opettaja, Laurean Tikkurilan toimipisteen opettaja ja joukko yhdistyksemme jäseniä kokoontui ideoimaan digitaalisten palvelujen kehittämistä. Keskustelimme nykyisten digi-palveluiden tilanteesta ja puutteista. Ideoimme uusia tai parannettuja palveluja. Eiköhän tämäkin mielenkiintoinen ajatushautomotapahtuma poii erinäisiä yhteistyöhankkeita Laurean kanssa!

* Liikkuva DIGI-opastusasema

Liittyen digimaailman nopeaan kehittymiseen ja jäsentemme auttamiseen sen palvelujen käyttämisessä yhdistyksemme anoi Vantaan kaupungilta avustusta liikkuvan Digi-opastusaseman laitteiden hankintaan. Saamme osan anomastamme rahoituksesta ja voimme aloittaa opastusaseman toteuttamisen. Vuoden loppupuolella suunnittelemme tarkemmin aseman kokoonpanoa ja käyttöä ja teemme hankintoja. Koekäyttö esimerkiksi palvelukesksu Foiben kanssa voisi alkaa jo tämän vuoden lopussa tai tammikuussa 2017.

Heikki Aulio 20.10.2016