Avustajakoirista

Naisryhmän jäsenilta 16.3.2016 Markkulassa

MINNA MARTTINEN KERTOI INVALIDILIITON AVUSTAJAKOIRATOIMINNASTA

Koulutettu avustajakoira on avustettavalleen korvaamaton apu ja lähes väsymätön seura. Koira edistää fyysisesti vammaisen ja toimintarajoitteisen käyttäjänsä fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. Invalidiliiton avustajakoiria on käytetty vuodesta 1994. Uusia koiria valmistuu noin viisi vuodessa, joista kolme korvaa vanhoja koiria. Kysyntää on monikertaisesti tarjontaan nähden. Minna Marttinen Vantaan Invalidien kuvataidekerhosta vieraili yhdistyksen naisryhmän jäsenillassa kertomassa avustajakoiran merkityksestä arjessa mukanaan avustajakoiransa Martti. Lisätietoa on netissä www.invalidiliitto.fi/avustajakoirat ja www.avustajakoira.fi

Avustajakoiralla voi helpottaa merkittävästi vammaisen selviytymistä jokapäiväisessä elämässä. Koiran tarve avustettavalle kartoitetaan yksilöllisesti ja koiran jonotusaika on jopa 5 – 10 vuotta. Minna Marttinen jonotti avustajakoiraansa neljä vuotta. Tätä ennen hän oli opettanut aiemmalle lemmikkinään olleelle isovillakoiralleen avustamista koirakoulun oppien turvin. - Sitten tuli hirveät allergiat, ja sen takia siitä ei ikinä tullut avustajakoiraa, kertoi Minna.

Minnan nykyinen avustajakoira oli valmiiksi peruskoulutettu, hän löysi sen ilmoituksen avulla ja otti jatkokoulutettavaksi itselleen. Martin nimi on ihan puhdasta sattumaa. - Ajattelin, että onko tässä nyt jotain tarkoitusta enemmänkin, naurahtaa Minna. Silloinen isäntäperhe luopui parivuotiaasta koirastaan, koska heille syntyi vauva. - Nykyään Martti avustaa minua monissa päivän toiminnoissa ja ulkoilee kanssani, kun liikun ulkona sähköpyörätuolilla, lisäsi Minna. Pärjään täysin itsenäisesti ruokakaupassa koiran avulla, kertoi Minna. Työssä olevan avustajakoiran tunnistaa sinivalkoisista liivistä ja tunnusmerkistä. Avustajakoiran saa pitää vapaana hihnasta, kun se on käyttäjänsä hallinnassa.

- Jos haluat, että koira nostaa pudonneen esineen sinulle syliin, niin voit harjoitella sitä ensiksi vaikka heittämällä sille sukkamyttyä, kuvaili Minna. Ensin mytty heitetään vähän kauemmaksi ja kun koira tuo sen, sille sanotaan "anna". Samalla naksautetaan ehdollistamisessa käytettävää pientä laitetta ja palkitaan koira. Muistetaan aina antaa koiralle palkkioksi makupala onnistuneesta suorituksesta.

Taskuun mahtuvan naksuttimen äänen avulla voidaan nopeasti viestiä koiralle suorituksen onnistumisesta. Näin se oppii toivotun suorituksen, joka vielä palkitaan ravinnenappulalla onnistuneen suorituksen merkiksi. - Martti oppi temput ihan hirveän nopeasti, mutta sosiaaliset tilanteet ja toisten koirien ohittaminen oli kaikkein vaikeinta, kertoi Minna. - Temput ovat oikeastaan aika yksinkertaisia asioita, hän vakuutti. Tehtävä jaetaan pieniin osiin - koiralle kannattaa opettaa yksi asia kerrallaan. Koira voi jopa oppia tunnistamaan isäntänsä tulossa olevan kipukohtauksen, jolloin lääkkeen saa otettua riittävän ajoissa.

Invalidiliitto haastattelee koirien hakijat ja yhdessä kouluttajan kanssa valitsee käyttäjälle sopivan koiran. Koiran saajalle annetaan perehdytyskoulutus yhdessä koiran kanssa ja sitten koira luovutetaan käyttäjälleen. Invalidiliitto ostaa valmiit avustajakoirat koulutuspaikasta. Invalidiliitto vastaa koirien käyttöönottotesteistä käytössä olevien tuomareiden kanssa yhteistyössä ja antaa koulutuksen läpäisseille koirille avustajakoirastatuksen. Koulutetun avustajakoiran hinta on yli 20000 euroa. Koiran omistusoikeus säilyy Invalidiliitolla, joka luovuttaa koirat haltijoilleen käyttöön maksutta. Koiran haltija saa tarvittaessa omalta alueeltaan tukihenkilön helpottamaan uuden koiran käyttöönottoa. Myös koirakoulun kouluttajilta voi kysyä apua. Koiran käyttäjä vastaa koiran ylläpidosta. Avustajakoira haetaan Invalidiliiton kautta, jolloin se on käyttäjälleen maksuton. Itse koulutettujen avustajakoirien kustannuksiin voi hakea tukea avustajakoirayhdistykseltä.

Invalidiliitossa avustajakoiratoiminnasta vastaa järjestöosasto ja siellä työskentelevä avustajakoira-asiantuntija. Toiminnan kehittämiseksi on tarkoitukseen perustettu myös työryhmä. Toiminnan rahoituksen edistäminen on tärkeä osa Invalidiliiton vaikuttamistoimintaa. Invalidiliiton avustajakoirat koulutetaan Kemiössä. Kansainvälinen avustajakoirajärjestö ADI on auditoinut Suomessa liikuntarajoitteisten käytössä olevat avustajakoirat. Auditointi on kansainvälisesti tärkeää koirien käytön kannalta. Tehtäviinsä koulutetut koirat luovutetaan haltijoilleen noin kaksivuotiaina ja niiden taitotasoa valvotaan säännöllisesti kahden vuoden välein suoritettavilla taidontarkistuksilla. Koiraa käytetään Minnan mukaan keskimäärin 10-vuotiaaksi, jonka jälkeen se pääsee eläkepäiville. Koulutettu avustajakoira suorittaa sille opetetut tehtävät riippumatta ulkoisista häiriöistä, kuten toisista koirista. Avustajakoira osaa vaikkapa nostaa ja noutaa käyttäjälleen erilaisia esineitä sekä avata ovia ja tilata hissin sekä vetää pyörätuolia köyden avulla ylös luiskaa keventäen täten avustettavansa kulkua. Koira voi toimia myös kävelyn tukena ja virikkeenä säännölliseen ulkoiluun. Myös omasta koirastaan voi mahdollisesti kouluttaa avustajakoiran, mutta silloin joutuu vastaamaan erinäisistä kuluistaan kurssi- ja tuomarimaksujen sekä terveydenhoidon osalta itse.

Avustajakoiratoimintaa rahoitetaan Raha-automaattiyhdistyksen ja Invalidiliiton varainhankinnan tuella. Myös Avustajakoirayhdistyksen kummikoiratoiminnan rahoituksella hankitaan koiria. Avustajakoirayhdistyksen ja Invalidiliiton avustajakoirien lahjoitustilille voi tehdä lahjoituksia, näillä varoilla tuetaan koirien hankintaa. Kummikoiratoiminnasta vastaa Avustajakoira-Assistenthund ry, joka on toiminut yli 20 vuotta. Avustajakoira-Assistenthund ry julkaisee vuosijulkaisuna ilmestyvää Aputassu-lehteä, jossa kerrotaan monipuolisesti avustajakoiratoiminnasta. Invalidiliiton avustajakoira-asiantuntijana toimii Paula Myller. Invalidiliiton nettisivuilta löytyy yhteystiedot avustajakoira-asiantuntijalle.

Jouni Kaukonen