Naiset Flamingossa

ETELÄ-SUOMEN ALUEEN NAISTEN JUTTU

LISÄÄ VIRTAA-otsakkeella  kokoontui noin 40 naista Vantaalle Sokos Hotelli Flamingoon 15.8.2015. Avaussanat lausui Hiy:n puheenjohtaja Riitta Jolanki ja hän toimi myös tilaisuuden juontajana. Tilaisuuden alussa Liiton naistyön edustaja Pirjo Auer esitti Heli Laaksosen runon On niin helppo olla nainen. No, ainakin tuossa tilaisuudessa oli todella helppo olla NAINEN. Se oli vuorovaikutusta naiselta naiselle.

Samalla vietimme Pirkko Justanderin läksiäisiä. Toisin sanoen Invalidiliiton edustajat muistivat Pirkkoa hänen pitkäaikaisesta ja tärkeästä panoksestaan Liiton palveluksessa. Pirkko teki sydämellään työtä naisten hyväksi.

Tilaisuudessa  naiset kertoivat itsestään ja yhdistyksestään sekä omista haaveistaan. Suurista ja pienistä. Haaveiden kirjo oli todella laaja.

Sen jälkeen olikin vuorossa todella mielenkiintoinen luento. Oulun yhdistyksen ja Kynnys ry:n Samat-projektin päällikkö Tanja Roth puhui seksuaalisuudesta. Hän on vähää vaille seksuaaliterapeutti. Hänen puheensa oli asiallista, mutta rentoa ja hänen puheestaan huokui se, että hän todella osasi asiansa.

Seksistä puhuttiinkin seuraavat kaksi tuntia. Naiset vapautuivat yllättävän hyvin ja uskalsivat kysellä ja kommentoida sekä esittää asiasta omia mielipiteitään. Puhe virisi nopeasti ja sitä olisi riittänyt varmaan pitkäänkin, mutta edessä oli ruokailu ja naiset saivat ”evääksi” paljon asiaa ja ajattelemisen aihetta.

Tauon jälkeen oli vielä juttua liikunnasta. VAU:sta Aija Saari ja Pirkko Justander esittelivät kirjan Liikunta kansalaisen elämänkulussa – tulkintoja liikkumisesta ja liikunnanedistämisestä. Kirjassa on kertomuksia erilaisista liikkujista. Yhden sellaisen oli kirjoittanut Aija Saari ja se kertoi yhden ”sohvaperunan tarinan”.

Lopuksi oli ohjelmaan merkitty Kultturelliset lähtökahvit.  Juodessamme kahveita kuulimme yhdistyksemme jäsenen Pertti Osolanuksen oboen soittoa. Hän soitti ihania, koskettavia vanhoja klassikkoja. Soiton välissä esitin muutaman runon, jotka kaikki kertoivat naisista ja naiseudesta. Ensimmäisen runon oli kirjoittanut presidentin puoliso Jenni Haukio.

Uskon, että tuo lauantaipäivä ei mennyt meiltä keneltäkään hukkaan. Saimme kuulla mahtavia luentoja, paljon erilaisia mielipiteitä ja runsaasti ”LISÄÄ VIRTAA”.

Kiitokset koko työryhmällemme, mainioille esiintyjille sekä jokaiselle tilaisuuteen osallistuneelle naiselle.

Aune Menna 24.11.2015