IL Etelä-Suomen syyspäivä

Invalidiliiton Etelä-Suomen alueen kulttuurillinen syyspäivä lauantaina 3.10.2015 Porvoossa.

Viitisenkymmentä eri invalidiyhdistysten edustajaa kokoontui lauantaina 3.10.2015 klo 10 Porvoon Taidetehtaalle. Yksi autollinen eli kolme Vantaan edustajaa (Aune Menna, Jouni Kaukonen ja Heikki Aulio) ja yksi Järvenpään edustaja (Annukka Karajas-Kaukonen) kurvaili paikalle juuri ajoissa noin kolme minuuttia ennen ohjelman alkua. Ehdimme kuitenkin ahmaista herkullisen leivän ja kupin kahvia ennen saliin menoamme.

Aapo Rantanen Invalidiliitosta veti tilaisuuden rennosti ja tällä kertaa ohjelmassa oli  runsaasti kulttuuria. Laulukvartetti Löysässä Hirressä viritteli yleisön päivään. Seuraavaksi pohdittiin vammaislakeihin ja sopimuksiin liittyviä asioita lakimies Henrik Gustafssonin ohjaamana.

Herkullisen lounaan perään saimme nauttia pyörätuolitansseista. Esiintyjänä oli Porvoolainen pyörätuolitanssiseura Wendarit. Kuuden hengen ryhmä esitteli erilaisia tanssimuotoja, kuten single, duo ja combi. Näyttävät koko ryhmän pyörätuolitanssit lämmittivät syyspäivän osallistujat iltapäivän ohjelmaamme.

Teatteri Taruma viritteli meitä luennollaan ja esityksellään "Taiteesta voimaa ja intoa". Oli hauskaa ja samalla asiapitoista voimautusta.

Kahvien jälkeen joukkomme jakaantui kolmeen osaan. Yksi osa lähti kiertokävelylle Porvooseen. Toinen porukka meni toiseen kerrokseen taiteilemaan. Ja loput jäivät suunnittelemaan alueen toimintoja vuodeksi 2016.

Toiminnan suunnittelijat jakautuivat neljään ryhmään pohtimaan tulevaa vuotta. Aiheina olivat

- alueen tapahtumat

- koulutukset

- verkostot

- seutujen yhteistyöt ja muut tapahtumat.

Jokainen ryhmä pohti yhtä aihetta 10 minuuttia ja sitten ryhmä siirtyi seuraavan aiheen pariin. Tällä tavoin kaikki ryhmät täydensivät kaikkia aiheita. Lopuksi Aapo keräsi aiheiden tärkeimmät ajatukset talteen.

Vielä päivän yhteenveto ja viiden paikkeilla keula kohti kotia. Oli antoisa päivä, toivottavasti saan lähiaikoina Aapolta aineistot ja yhteenvedot liitettäväksi tähän juttuuni!

Heikki Aulio, Vantaan Invalidit ry, 05.10.2015