Asuntomessut 2015

Asuntomessut Vantaan Kivistössä 10.7.-9.8.2015

TIIVISTÄ UNELMAA MONENLAISESTA ASUMISESTA

Messukävijöiden kommenteissa on nähtävissä mielipide tonttien pienuudesta ja alueen kompaktista rakentamisesta. Niin tonttien koko kuin asuinneliötkin ovat takavuosista pienentyneet. Tämä on osittain seurausta kaupungistumisen kehittymisestä sekä ikärakenteen muutoksista. Yhden tai kahden hengen talouksia asuu kaupungeissa yhä enemmän. Tämän vuoden erikoisuutena oli Euroopan suurin asuinkäyttöön tarkoitettu puukerrostalo, joka on Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) -kohde. Puukerrostalossa (kohteet 1-3 PuuMera) on yhteensä 186 asuntoa ja se on korkeimmalta kohdaltaan seitsenkerroksinen. Nostalgiamatkan -80-luvulle voi tehdä tutustumalla lähes esteettömään kerrostalokohteeseen (kohde 5 Kasarikoti), jonka ovat sisustaneet Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijat yhdessä Vantaan kaupunginmuseon kanssa ajan henkeen sopivaksi. Ensi kesän asuntomessut toteutetaan Seinäjoelle.

Kynnys ry teki  Suomen Asuntomessujen tilauksesta jälleen messualueen esteettömyyskartoituksen, jonka perusteella vammainen messuvieras voi helposti valita Kivistön asuntomessualueen 41 näyttelykohteesta itselleen kätevästi saavutettavissa olevia tutustumiskohteita. Maksuton invapysäköinti oli sijoitettu pääportin viereen. Messuilla oli saatavissa monenlaista sisustus- ja rakennusneuvontaa sekä vaikutteita tulevaisuuden asumiseen aina ilman kuljettajaa liikkuviin yleisökuljettimiin asti.

Asuntomessut esitteli tänäkin vuonna pien-, omakoti- ja paritalojen lisäksi kerrostaloasuntoja. Omistusasuntojen lisäksi joukossa oli nähtävillä tuttuun tapaan myös vuokra- ja omistusoikeusasuntoja. Vasta avattu Kehärata helpottaa liikkumista Vantaalla ja mahdollistaa joustavat yhteydet myös Kivistöön. Messukohteiden hinnoista jäi vaikutelma kuin ne olisivat aiemmasta osin jopa kohtuullistuneet. Ympyrään kaavoitetun alueen keskellä sijaitsee paikoitustalo, jonka erottaa havainnollisesti seinäelementeissä olevista autojen kuvista. Messujen ajan Vantaan ilmailullista imagoa toi esille vapaaehtoisin voimin kunnostettu DC-3-lentokone Lokki, joka oli nähtävillä messualueen keskipisteessä.

Tämän vuoden asuntomessuihin tutustumista helpottamaan oli suunniteltu erilaisia reittejä erikseen viherpeukaloille, tekniikasta kiinnostuneille äijille ja arjen pienistä ylellisyyksistä kiinnostuneille. Alueelta löytyikin monenlaista nähtävää. Kivistön ympäristö luo mahdollisuuden sekä yhteisöllisyyteen että luonnonläheisyyteen yhdistettynä urbaaniin asumiseen. Useaan kohteeseen oli messuilla rakennettu joko tilapäinen tai pysyvä luiska rakennuksen sisääntulokerrokseen sisäänpääsyä helpottamaan. Täysin esteetön sisäänkäynti oli vain Sisustus- ja rakentajahallissa olevaan Tuotetaloon. Lähes esteettömiä sisäänkäyntejä oli 13, avustajan kanssa saavutettaviksi oli merkitty näiden lisäksi 10 kohdetta. Pyörätuolilla liikkuessa oli käsivoimien ja kekseliäisyyden lisäksi valmistauduttava palaamaan takaisin sisääntulon kautta taikka käyttämään vaihtoehtoisia merkittyjä reittejä. Tämä kaikki kuitenkin selvisi messuportilta ilmaiseksi saatavasta esteettömyyskartoituksesta.

Asukkaiden omiin tarpeisiin rakennetut kohteet eivät pääosin ole täysin esteettömiä, mutta useaan kohteeseen oli mahdollista tutustua ainakin avustajan kanssa pyörätuolia käyttäen. Pientalot ovat  tehokkaan rakentamisen vuoksi vammaisen kannalta valitettavan usein useampikerroksisia. Kivistön messualueen omistusasuntokohteet on jo myyty ja alueella asutaan jo messujen aikana. Tämänkin messualueen tulevien asukkaiden joukossa on myös pyörätuolin käyttäjiä.

Jouni Kaukonen